Station02a.jpg

 

Geachte bezoeker,

Vraagt u zich ook weleens af of de prestaties van publieke organisaties zoals de belastingdienst (met de Toeslagen recent nog), zorgverzekeraars en thuiszorg wel opwegen tegen de belasting en premies die u ervoor betaalt? Een heel terechte vraag kan ik u verzekeren. Een vraag ook, die al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw geregeld gesteld wordt. Over de prestaties van de bakker op de hoek daarentegen zult u, denk ik, weinig vragen hebben. Hij stalt zijn waren keurig uit met de prijs er bij. U kunt de kleur en geur en het gewicht beoordelen en wellicht mag u zelfs proeven. Dit kunt u vergelijken met het brood van andere warme bakkers en supermarkten. Kortom: U kunt de prestaties van de bakker goed zelf beoordelen.

Het inzicht in prestaties van tal van publieke organisaties laat echter nog, getuige de onderstaande kleine greep uit de krantenkoppen, te wensen over. Vragen over hun functioneren zijn derhalve aan de orde van de dag,

Op deze website beschrijf ik een model waarmee publieke dienstverleners hun prestaties meetbaar kunnen specificeren. Na het invoeren en vullen van het model met de te meten gegevens kunnen ze de gemeten gegevens over de gerealiseerde prestaties vastleggen. In de eerste plaats vormen deze gegevens de basis voor informatie om te sturen op een effectieve dienstverlening aan burgers. Op de tweede plaats kunnen publieke dienstverleners ons (burgers, opdrachtgevers, toezichthouders) aan de hand van deze gegevens informeren over de feitelijke dienstverlening zodat wij hun prestaties kunnen beoordelen. Duidelijkheid over de prestaties helpt voorts bij het beoordelen van de kosten.

Met de website richt ik me primair op (beleids-)medewerkers en leidinggevenden van publieke dienstverleners. Ook opdrachtgevers en toezichthouders van publieke dienstverleners kunnen er hun voordeel mee doen. De teksten en het model zijn vrij beschikbaar. Vanzelfsprekend stel ik bronvermelding op prijs. Verder richt ik me op alle geïnteresseerde burgers. Als burger betaalt u belasting- en premies voor publieke dienstverlening en heeft u er belang bij dat u waar voor uw geld krijgt. Een effectieve en efficiënte dienstverlening is voor u beter betaalbaar. Betaalbaarheid bevordert weer de toekomstvastheid van de dienstverlening zodat ook straks burgers er een beroep op kunnen doen.

Met de publicatie van dit model hoop ik dat meer publieke dienstverleners hiermee hun prestaties meetbaar maken, de prestatiegegevens gebruiken voor sturing op effectieve dienstverlening en ook de omvang en kwaliteit van hun prestaties inzichtelijk maken voor burgers, medewerkers en opdrachtgevers. 

Ten slotte nog dit: voor de ene lezer schrijf ik wellicht te beknopt en voor een andere mogelijk te gedetailleerd. Voorts kunnen er soms bruggetjes ontbreken die nodig zijn om mijn gedachtesprongen te kunnen volgen. Zeker ook heb ik de waarheid niet in pacht. Uw reacties over (onduidelijkheden in) de inhoud zijn daarom van harte welkom. Ook wanneer de inrichting en werking van de site u onduidelijk is, nodig ik u graag uit dit te Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Onder invloed van uw reacties zal ik bestaande teksten, herschikken, verbeteren en/of uitbreiden.

Met vriendelijke groet,

Rob Kos